22 February 2013


masihkah kau ingat?

Assalammualaikum..




bila tengok balik pic kat atas ni..
teringat masa aku zaman kanak2..
owh rindunya nk balik ke zaman dulu kala..

suma benda aku penah buat..

1.  jilat pinggan sampai licin lincap..
kira x pyh bsuh la pnggan tu bersih suci dan murni..
teringat masa dlu2 lps aku mkn aku akn jilat pnggan tu 
smpai arwah mak aku x pasan then pg ltk kt tmpt ltk pinggan ..
smpai esok pg pinggan tu dh kne hurung dengan semut...
apa lagi kena piat telinga la ngn arwah mak..
sbb telampau mrahkan aku...

2.  dulu rumah aku bersimen so menjadik kepe'rakkan aku bila lihat lantai bpetak2..
mesti  pijak dlm kotak..
lau kena garisan aku undur blik n buat blik semua..
cm sengal la plakk...

3.   masa mula2 arwah ayah aku beli peti ais..memang semedang aku akan bukak..
semata2 nk tengok lampu dia..
xcited x usah cerita ...
kejap bukak kejap tutup..
lau boleh nk tdow dpn peti ais..
sebab nk rasa sejuk cm duk kt luar negara...

4.  aku duduk kt kg yg cerok ..bila pegi ke bandar apa kau rase..
cm rusa msuk bandar..--eh betul ke peribahasa aku nie..
seumur hidup x pnh naik lif (itu dlu skunk x dh)
bila naek mmg rasa nevess sgt2..
cuba kau bnygkan naek roller coaster 
bila dia nk twun tuh rase kecut pewut kan?
hah mcm tu la aku rasa..
dh la nevess ada hati nk naek lg..
mula la main tekan2 butang lif..
suma butang aku tekan..
gasak larh..

5.  pen nie memang femes mse dulu2..
hanya org tertentu ja ada pen nie..
yelah duit belanja yg arwah ayh aku bg hanya ckup2 utk aku  belanja makan..
lau nk menyimpan semata2 untuk beli pen baik lupakan 
lbih baik aku beli guli main tembak2 ada jugak faedahnya.
mujur la time tu akak aku ada beli..
di sebabkn kepelikkan dgn pen nie..
aku cuba menekan kesemua wrna dgn serentak..
kononnya nk taw la apa yg akan terjadi..
aku tekan sekuat hati..
tapi apa yg aku bwt tu hanya sia2..
pen yg aku tekan x pasal2 rosak..
bila kakak aku dpt taw itu suma kje aku..
1 rumah dia mengamuk hambat aku keliling rumah..
punya la mrah..nasib la sapa suh menunjuk kt aku..
hahaha pdan muka kau!

  6.  benda ni time2 bulan puasa..
duk menyibuk kt sblah arwah mak...
knon2nya nk mnolong bwt kuih raya..
tp dia x taw apa motif aku tlong dia...
bwt2 rajin seperti aku la anak paling rajin di dunia..
bila time clear..mula la aku bermaharajalela..
curik2 makan kuih yg blom di bakar..
bagi aku memang x sedap pun..
rasa mcm mkn tepung..
rasa menyesal plak bila ada keinginan sebegitu rupa.
hahahaha...

7.  yang ini memang favorite aku...
dlu2 kan top cita superman, badman, keluangman
dan seangkatan dgn man2 di atas..
memang zaman kanak2 thap imaginasi  tinggi..
mcm aku jugak la..
ambik tuala ikat kt leher..
berangan seolah2 aku la superhero...
lepas tu main lawan2..
yang jadi mangsa akak aku..
bst woo main sepak2..
lst2 dua2 sakit..
sendri buat sendiri tanggung larh..

8.  bercakap kt depan kipas lepas tu suara begetar2 cm robot..
mcm sronok pulak bila dengar suara ..
mak aku sampai membebel..
bkn sebb apa pun..
bila kipas asik menghala ke aku..
 org kt belakang x merasa la angin kipas tu...
apa lg..kepanasan la diorunk..
penghabisan kena peyepuk sbjik dri ayah aku..

9.  aku x berapa gemar sgt nyanyi lgu tema fox century..
bukan apa sekali aku menyanyi..
lain pulak sebutan yg keluar..
biasa la budak2 kg baru nk up..
bhahahahahah...

10.  duduk atas kerusi plastik lps tu susun tinggi2..
nie bole buat lepas majlis kenduri kawen jiran..
blumba2 dengan kwn siapa susun paling tinggi..
mesti la aku juaranya..
memang la best duk kt atas...
tp bila part nk twun dh x taw nk bwt macam mana..
memang gigih jugak la nk twun...
nasib baik jugak kerusi tu x tumbang ke bawah..
klau x naye aku wooooo...


bagi aku zaman kanak2 memang best..
memang x di nafikan aku dlu2 memang nakal..
mcm2 aku dh lalui..
main tembak2 atas kubur jepun..
memancing kt parit..
panjat pokok...
main polis enthree smbil naik basikal..
n macam2 lg..
kadang2 suma tu boleh mendewasakan kita..
sekarang ni mana nk dpt pegalaman mcm tu..
dan aku bersyukur sebb di lahirkan dalam suasana kg..
aku bangga jd ank kg!!  



No comments:

Post a Comment