16 October 2013


nikmatnya ibadah korban

Assalammualaikum..

belum terlambat untuk aku mengucapkan 
Selamat Hari Raya AidulAdha..
untuk tahun ini aku beraya di rumah mak mentua..
kebetulan di kawasan perumahan mak mentua
mengadakan majlis korban..
dan 2org adik ipar aku pun adalah perserta program korban tersebut..


seperti yang kita tahu maksud Korban ialah
dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud 
menjalankan perintah agama atau taat 
kepada perintah Allah kerana ingin 
mendekatkan diri kepada-Nya.

untuk pertama kali aku melihat bagaimana
cara2 penyembelihan di lakukan..
yang pastinya pisau untuk sembelih mesti la tajam..
melihat lembu di sembelih tiba2 aku jd sebak..
bukan di sebabkan aku kesian tengok lembu tu..
tp sebab aku mengambil ikhtibar daripada
persitiwa Nabi Ibrahim menyembelih anaknya..
iaitu Nabi Ismail..
selepas mendapat wahyu dari ALLAH
supaya berbuat demikian..

Peristiwa tersebut memberi makna yang cukup 
besar terutamanya dalam kehidupan hari ini di mana 
kebanyakan manusia seperti kita semakin sibuk mengejar kemewahan 
dan kesenangan hidup.
bagi kita perkara macam tu memang sangat sukar dilakukan..
betul x??



proud of you my zauj


No comments:

Post a Comment